Gamle Oksøy klar for Kaperuka
10. juli vil en levende bit av Norges maritime historie finne sin vei til Verven. Gamle Oksøy, en stolt veteran fra 1960-tallets norske farvann, legger til kai for å delta på Kaperuka.
I to omganger 11. juli vil Gamle Oksøy åpne sine dører for nysgjerrige sjeler.
Fartøyet, opprinnelig konstruert for å levere drivstoff til landets fyrstasjoner, bærer fortsatt arven fra sin aktive tjeneste for Kystverket. Med den karakteristiske Bergen Diesel-motoren som fortsatt dunker liv i det gamle skroget, er Gamle Oksøy en levende påminnelse om den norske kystens nødvendigheter og farvannets utfordringer.
– VI ER STOLTE over å kunne ønske Gamle Oksøy velkommen til årets Kaperuka, sier prosjektleder Kjell Rune Nakkestad, og legger til:
– Dette besøket er ikke bare en feiring av vår maritime arv, men også en påminnelse om viktigheten av å bevare og dele våre historier fra sjøen.
For besøkende som tar turen om bord, vil det være en mulighet til å møte mannskapet om bord og høre historier om Gamle Oksøys seilinger langs Norges kyst.
– SÅ OM DU ER en historieentusiast, en tilhenger av sjømannens liv eller bare nysgjerrig på historien bak Norges kystvakt, er Gamle Oksøys besøk under Kaperuka en begivenhet du ikke vil gå glipp av, sier Nakkestad.
Gamle Oksøy» ble bygd i 1962 i Haugesund for Fyrdirektoratet (som nå er Kystverket). Fartøyet ble bygd med stor tankkapasitet for å kunne levere parafin og gass til landets mange fyrstasjoner.
Det er også et verksted om bord for å kunne reparere og vedlikeholde staker, bøyer og andre sjømerker. Fartøyet har 11 mannskapslugarer, bysse og messe, og den originale 8-sylindrete hovedmotoren er fortsatt i god stand.
GAMLE OKSØY var i aktiv tjeneste for Kystverket fram til 1996, og har siden blitt tatt vare på nøyaktig slik det var da det ble tatt ut av drift.
I dag eies og driftes Gamle Oksøy av Lindesnes fyrmuseum og Kystverkmusea, og fartøyet brukes til ulike museumstokt i inn- og utland. En egen venneforening sørger for vedlikehold og bemanning.