Seilskuta TX51 ankommer Farsund

Onsdag 13. juli 2022
kl. 17.00

Åpent skip!

Bli med å ta imot Seilskuta TX-51 sammen med ordfører, Shantykoret med flere når ho ankommer Farsund 13.7 ca kl 17

Seilskuta TX-51 og hennes mannskap

Seilfartøyet TX-51 og hennes mannskap er invitert til Farsund for å delta på arrangementet KarpaUka. «Vi har tatt helhjertet imot denne invitasjonen». Michel van ‘t Zand, kaptein på seilfartøyet, gleder seg derfor til å seile inn i Farsunds farvann med mannskapet sitt for å delta på dette arrangementet.

Den nederlandske to-mastet skonnerten seiler under nederlandsk flagg og har sin faste kaiplass i Scheveningen. Nordsjøen er hovedseilområdet til TX-51 med Norge som mest favorittdestinasjon. I år blir destinasjonen i Norge Farsund. Det blir et stort eventyr og en vakker opplevelse når kystlinjen til Norge ruver opp.

To-mastet skonnert TX-51 og hennes spesielle historie

Den 1. desember 1939 ble seilskipet TX-51 sjøsatt som motortråler ved verft ‘de Dageraad’ i Woubrugge, Nederland. På slutten av 1940, under andre verdenskrig, startet skipet som et fiskefartøy fra Scheveningen. Etter dette fungerte TX-51 også som patruljefartøy for overvåking av fiskefartøy. Alt dette under ordre fra de tyske okkupantene. Den 20. juni 1941 ble skipet rekvirert av okkupasjonsmakten, gjenoppbygd og klassifisert som Ore31 ved Ostsee Küstenschutz Reval under tysk mannskap i tjeneste for Kriegsmarine og holdt i tjeneste som Vorposten Sicherungsboot VS1413. I september 1945 ble hun løslatt igjen og seilte tilbake til Nederland under egen makt for å vende tilbake til tjeneste som fiskefartøy.

I oktober 1975 ble skipet solgt igjen og brukt under navnet «Maarten» for våpen- og narkotikasmugling til og fra Libanon og Marokko. Disse aktivitetene fant sted fra Scheveningen foran Dunkerque-kysten, fransk og spansk territorialfarvann og under borgerkrigen i Libanon. Våpnene ble levert til Byblos. Stoffene ble levert i Nederland ved Scheveningen. Å leke katt og mus mellom smuglerne og tollmyndighetene i Scheveningen, Gibraltar, Alger, Byblos og Beirut er beskrevet i detalj i boken ‘Svarte skip, forteller kapteinen’ av Anton Olijhoek. Til slutt ble smuglerne arrestert og skipet ble tatt ut av drift i lang tid hvoretter hun ble flyttet til Amsterdam. I 1980 ble navnet på skipet endret og fikk et registreringsbevis under navnet ‘Jason’. Skipet ble deretter brukt som offshorefartøy for dykkere som arbeidet ved oljeriggene til sjøs.

Siste episode handler om returen til Scheveningen. TX-51 ble restaurert under skipsundersøkelse og sertifisering fra 1995 til 2005 og omgjort til den nåværende ‘Ocean Going to-mastet skonner’. I 2016 ble skipet kjøpt av Michel van ‘t Zand og har siden vært i den andre havnen i Scheveningen for seilcharter. Siden 2017 har skipet også mottatt et offisielt registreringsbevis i hennes opprinnelige navn TX-51 fra kongeriket Nederland. Selv om skipet har registreringsnummeret Texel (TX), har det seilt den lengste tiden på rad fra havnen i Scheveningen i hele hennes eksistens. Å vite om hennes begivenhetsrike fortid, er det veldig spesielt å innse at Scheveningen nå er den permanente hjemmehavnen til dette vakre seilskipet TX-51.

ETA, beregnet ankomsttid

3. juli kastet vi av oss alle linene og vi satte seilene med et stort eventyr foran oss.

Destinasjon Farsund! ETA 13. juli. 

Hvis du ønsker å besøke TX-51 ønsker kaptein Michel deg velkommen ombord!

TX51